Hyvän työpäivän ABC

Paras tunne on silloin, kun saa jonkin työvaiheen tai projektin päätökseen. Se myös lisää omaa itseluottamusta, kun huomaa että osaa työnsä, yhteistyö työkavereiden ja asiakkaiden kanssa sujuu, ja saa kokea onnistumisen iloa.

Hyvä työpäivä ei koostu vain yhdestä yksittäisestä asiasta, vaan on monien palasten summa. Kaikkeen ei tietenkään pysty vaikuttamaan ja yllättäviä tilanteita sattuu välillä, mutta miten omilla pienillä toiminnoilla voi tehdä omasta työpäivästään onnistuneen?

1. Rytmitä päiväsi

Työpäivä alkaa jo siitä, kun herätyskello soi ja alat tehdä aamutoimia kotona, valmistaudut lähtemään työpaikalle tai virität laitteet kuntoon etätyöpäivää varten. Luo itsellesi toimivat rutiinit ja pyri aloittamaan työt aina tiettyyn aikaan. Aamun ensimmäiset tunnit ovat varsinkin toimistolla usein rauhallisia ja ensimmäiset jokapäiväiset työtehtävät voi hoitaa keskeytyksettä. Jos myöhästelee usein, se hukkaa työaikaa ja luo turhaa painetta loppupäivään, kun joutuu työskentelemään kiireessä.

2. Huomioi työkaverisi

Pieni asia, mikä ei maksa sinulle mitään, mutta tuo positiivisuutta työilmapiiriin. Kaikkien kanssa ei tarvitse olla paras kaveri, mutta vähintään tervehtiminen kuuluu hyviin tapoihin. Jutustelu työkavereiden kanssa on myös hyvä tapa pysyä selvillä mikä projekti kenelläkin on työn alla. Ehkä voit tuoda uutta näkökulmaa kollegasi ongelmaan? Tai inspiroidut itse!

3. Priorisoi

Unohtuiko tärkeä asiakaskontaktointi? Paukkuiko deadline? Päivä kannattaa suunnitella heti aamusta niin, että tärkeimmät työt tulee hoidettua ensimmäisenä, jotta ne tulevat varmasti tehtyä. Vähemmän tärkeät kannattaa myös aikatauluttaa, jotta ne eivät kaikki kasaannu yhdelle päivälle, mikä taas johtaa kiireeseen ja stressiin.

4. Ole läsnä

Sähköpostiin kilahtaa viesti kollegalta kesken palaverin. Whatsapp laulaa. Mitähän esimies pyysi minua puoli tuntia sitten tekemään?

Kuulostaako tutulta? Sivuraiteille on äärimmäisen helppo joutua ja ajatukset harhailla. Keskity hetkeen ja kuuntele. Omat häiriötekijät kannattaa tunnistaa ja vaikka listata. Se auttaa käyttämään aikaasi tehokkaammin ja sitä kautta vähentää stressiä.

5. Älä aliarvioi taukojen merkitystä

Joskus flow on päällä ja ajantaju katoaa kokonaan, projekti etenee ennätysvauhtia ja keskittymisesi on suorastaan tähtitieteellisen korkealla tasolla. Sitten on päiviä, milloin mikään ei suju, ajatus takkuaa ja yleisfiiliksesi on tahmea. Tauota! Lyhytkin poistuminen työpisteen äärestä voi parantaa keskittymiskykyä. Kahvitauot kunniaan! Ja ne lounastauot.

6. Ole utelias

Mitähän uusia tuulia alallasi tällä hetkellä puhaltaa? Entä mitä kilpailijoilla mahtaa olla mielessä? Ota someseurantaan kollegasi. Sinun ei tarvitse käyttää kuin minuutti tai pari päivästäsi uutisiin pysyäksesi ajan tasalla. Se kannattaa ennemmin tai myöhemmin.

 

Toimivaa uutta tulevaa työviikkoa! Ja hei, jos kaikki ei menekään putkeen, ei se kaada maailmaa. Muistetaan olla armollisia itsellemme.

 

Edellinen artikkeli
Kesä on odotettu valopilkku pitkän ja pimeän talven jälkeen
Seuraava artikkeli
Millainen on hyvä rekrytointi?